جلوگیری از سرمازدگی درختان در ابتدای بهار


یکی از عمده ترین ضررهای وارده به باغات سرمازدگی گلها و جوانه های تازه تشکیل شده در ابتدای بهار است. در طی سالهای اخیر تغییرات اقلیمی مزید بر علت شده و تقریبا هر ساله با این مشکل مواجه هستیم و قسمت اعظمی از محصولات و یا شاید کل محصولات در بعضی از کشتها به دلیل سرمازدگی از بین می روند.

علل اصلی بروز مشکل سرمازدگی بهاره در باغات

از عمده ترین عوامل بروز این مشکل می توانیم به عواملی مثل:

  • افت شدید دما (مخصوصا در طول شب)
  • بارش برف و یخ زدگی

اشاره کرد. البته باید دقت داشت که عوامل ثانویه دیگری مثل:

  • بیماری های قارچی
  • فقر کودی

و عواملی از این دست می توانند این ضررهای ناشی از این مشکل را به شکل کاملا بارزی افزایش دهند به نحوی که میزان ضرر ناشی از این عوامل حتی از خود سرمازدگی هم بیشتر باشد.

سئوال: آیا کود ضد سرمازدگی بصورت کلی وجود دارد یا نه؟

مطمئنا تا به حال با عباراتی مثل کود ضد سرمازدگی، کود ضد تنش سرمائی و عناوین این چنین زیاد برخورد داشته اید ولی واقعیتی که در حال حاضر وجود دارد این است حداقل در ایران چیزی به نام کود ضد سرمازدگی وجود ندارد. زمانیکه ما از کلمه ضد سرمازدگی استفاده می کنیم باید در صورت افت شدید دما و حتی بروز یخ زدگی هیچ ضرری به گلها و جوانه‌ها وارد نشود، ولی این در حالیست که چنین چیزی اتفاق نمی افتد و بعد از کاهش شدید دما و یخ زدگی قسمتی از یا کل گلها و جوانه های تازه تشکیل شده از بین می روند، این در حالیست که باید این اتفاق با وجود استفاده از کود ضد سرمازدگی ادعائی، اتفاق نیافتد.

در طی سالهای اخیر و با توجه به پیشرفتهای فراوانی که در تولید انواع کودها و مواد ضد استرس اتفاق افتاده است اخیرا یکسری مواد ضد سرمازدگی در کشورهای پیشرفته کشاورزی تولید شده است. نحوه استفاده از این مواد به این گونه است که 12 تا 24 ساعت قبل از شروع یخبندان، این مواد بصورت محلول پاشی روی جوانه‌ها و گلهای تازه تشکیل شده استفاده می شود و این مواد در بازه زمانی مشخصی (مثلا 2 تا 4 روز) از یخ زدگی گلها و جوانه‌ها تازه تشکیل شده جلوگیری می کند. ولی نکته مهم در اینجاست که به دلیل بالا بودن قیمت این مواد در حال حاضر تولید انبوهی نداشته و در مرحله بیشتر آزمایش وجود دارد.

برای مقابله با سرمازدگی بهاره در باغات چه کارهائی می توانیم انجام دهیم؟!

بصورت کلی ما می توانیم در دو مرحله نسبت به کاهش ضررهای وارده به دلیل سرمازدگی اقدام کنیم:

  • مرحله اول: بعد از بیدار شدن درختان و شروع جوانه زنی و گلدهی
  • مرحله دوم: بعد از بروز سرمازدگی

مرحله اول: بعد از بیدار شدن درختان و شروع جوانه زنی و گلدهی

یکی از عمده ترین دلایل بالا بودن خسارات ناشی از سرمازدگی در ابتدای بهار در باغات ضعف کودی در اکثر کشتهاست. هر چقدر درختان دارای بنیه قوی باشند، جوانه‌ها و گلهای تازه تشکیل شده هم قوی بوده و قدرت مقاومت بالائی در مقابله با استرس های محیطی خواهد داشت. بهمین خاطر است که ما باید در ابتدای زمان بیدار شدن درختان باید نسبت به استفاده از کود بهاره (فروت ست) حتما اقدام کنیم.

مرحله دوم: بعد از بروز سرمازدگی

به جرات می توان گفت که عمده ضررها و مشکلات بعد از سرمازدگی باعث از بین رفتن جوانه‌ها و گلهای تازه تشکیل شده می شود و اگر به موقع از مواد و کودهای لازم در این مقطع استفاده شود می توانیم قسمت عمده ای از این آسیب‌ها را جبران کنیم.

-همچنین یکی از روش های موثر برای کاهش خسارت ناشی از سرمازدگی استفاده از پایه های مقاوم به سرما و ارقام دیر گل ده می باشد.

مهمترین خطرات بعد از سرمازدگی برای جوانه‌ها و گلهای تازه تشکیل شده

بصورت کلی دو ضرر عمده بعد از بروز سرمازدگی گلها و جوانه های تازه تشکیل شده را تهدید می کند:

  1. الف) بیماریهای قارچی
  2. ب) کمبود شدید مواد کودی و عدم تغذیه

الف) بیماریهای قارچی

در زمان هایی که استرس های محیطی مثل افت شدید دما اتفاق می افتد شرایط برای بروز بیماریهای قارچی فرآهم می شود که بروز این حالت یکی از عمده ترین دلایل از بین رفتن و وارد آمدن آسیب های جدی به گلها و جوانه های تازه تشکیل شده است.

ب) کمبود شدید مواد کودی و عدم تغذیه

به دلیل استرس های شدید دمائی آسیب های جدی به سیستم تغذیه گلها و جوانه های تازه تشکیل شده وارد می شود و عملا امکان تغذیه را به شدت محدود می کند و به جرات می توان گفت که یکی از مهمترین عوامل ثانویه از بین رفتن گلها و جوانه های تازه تشکیل شده همین عدم امکان تغذیه است و به نوعی گلها و جوانه‌ها از کمبود مواد کودی از بین می روند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    صفحه نخستارتباط با ما